STEM PÅ DETTE SUNDE INITIATIV

Web2Media

STEM PÅ DETTE SUNDE INITIATIV

Sund i Web2Media – tilbage på dagsordenen

Sundhedsinitiativerne har de sidste mange måneder været mange hos Web2Media: Sundhedstjek, skræddersyede træningsprogrammer, BikeFit, løbetræning, tæl-skridt-bingo og powerbreaks.

Web2Media er et Danmarks førende digitale marketing bureauer med hovedkontor i hjertet af Aarhus. Når vi ikke nørder digitale forretninger, værdsætter vi vores mange arrangementer, der øger medarbejdernes trivsel, sundhed og sociale fællesskab. Som en fast del af arbejdslivet hos Web2Media investerer vi bl.a. løbende i vores initiativ ”Sund i Web2Media”. Det har betydet, at vi et par gange om måneden er hoppet i træningstøjet og dyrket motion med fokus på sammenhold, muskler, intensitet og leg. Men da COVID-19 ramte, måtte vi tænke anderledes – for hvordan fastholder man medarbejdernes fysiske træning og sundhed i en tid, hvor hverdagens sædvanlige træningsrammer er udfordret pga. et skærpet forsamlingsforbud og lukkede træningsfaciliteter?

Det var her, at vores nyeste sundhedsinitiativ opstod: ”Sund i Web2Media – tilbage på dagsordenen”. Et initiativ, som vi har stablet på benene i samarbejde med HeartFit, der drives af fysioterapeuten og folkesundhedseksperten, Dagmar Lybæk Sieg, og har fokus på at fastholde medarbejdernes motionsvaner, trivsel, sundhed og sociale fællesskab under COVID-19.

Initiativet startede ud med, at alle medarbejdere blev tilbudt et individuelt sundhedstjek, der havde fokus på fysiske målinger, tests og fastlæggelse af personlige mål for initiativet. Derudover har alle medarbejdere fået skræddersyet individuelle træningsprogrammer med mulighed for løbende opfølgning og sparring.

På baggrund af de individuelle samtaler, har vi sammensat en række forskellige fællestræninger med et nyt træningsfokus gang fra gang, så de understøtter de ønsker og målsætninger, der er blevet defineret gennem sundhedstjekket. Flere af medarbejderne gav eksempelvis udtryk for, at de havde udfordringer med deres knæ, hvorfor der blev lavet en session med henblik på at give træningsmæssige redskaber hertil. Derudover har medarbejderne kunne deltage i fællestræninger som løbetræning, TRX-træning, tæl-skridt-bingo, styrke og smidighed samt almindelige træningssessioner. Sidst, men ikke mindst, har vi senest haft et cykelevent stablet på benene. Her har vi haft assistance fra det professionelle cykelhold ”Team Give Elementer”, der har luftet alle vores medarbejdere og deres jernheste på landevejene. Dette event bliver fulgt op af et BikeFit event i midten af maj måned.

Vores initiativ ”Sund i Web2Media – tilbage på dagsordenen” indebærer også to ugentlige ”powerbreaks”, der er live træningssessioner, hvor alle kan klikke sig ind via et YouTube link. De såkaldte ”powerbreaks” har til formål at give et skud god energi inden frokost.

Men hvad har effekten af vores initiativ været til dags dato? Læs med videre, og se, hvordan to af vores medarbejdere beskriver, hvordan de har fundet motivationen til træning igen – selv med lukkede træningsfaciliteter.

Effekten

Hos Web2Media har medarbejderne taget rigtig godt imod initiativet. Det har først og fremmest bidraget til, at medarbejderne har fået ændret deres motionsvaner og dermed kommet tilbage på dagsordenen. Initiativet har desuden bidraget til færre skader og ubehag, specielt fordi der er blevet sørget for at sammensætte træningssessioner, der tog udgangspunkt i medarbejdernes udfordringer, skader og ønsker. Sidst, men ikke mindst, har initiativet bidraget med højt humør og gode grin, selvom vi har været hver for sig eller med afstand.

Vores Google Ads Manager, Mathias Østergaard, fortæller følgende om sin effekt med initiativet:

”For mig har det altid vigtigt at holde mig i god form, og det har Web2Media bidraget meget til – især mens Danmark har været lukket ned. Jeg har i samarbejde med HeartFit fået skræddersyet et træningsprogram med øvelser, som jeg kunne lave hjemme uden brug af maskiner. Det har givet mig et boost i hverdagen, og hjulpet mig til at gøre overgangen til at starte på CrossFit igen meget nemmere. Der er ingen tvivl om, at muligheden for at være aktiv med og på arbejdspladsen er meget givende og et vigtigt element af kulturen, som vi har hos Web2Media.”

Ydermere fortæller vores Kampagnekoordinator, Peter Milo, følgende om effekten:

”Vores samarbejde med HeartFit har været med til at give mig et ekstra skub ift. mit løb. Vi satte sammen en målsætning om, at jeg skulle op på 30 kilometers løb om ugen, løftet fra 15 kilometer. HeartFit kommer med råd til hvordan jeg skal hæve kilometerantallet jævnt, for at undgå skader, og hertil giver de kollegiale løbetræninger et ekstra boost for motivationen.”

Selvom vi går lysere tider i møde, så har vores initiativ åbnet vores øjne for, at vi sagtens kan arbejde med træning og sundhed på helt andre måder, end vi vidste for bare et år tilbage. Vi vil derfor gerne holde fast i vores online fællestræninger og lege, som snildt kan bidrage til socialt fællesskab og højt humør.

Web2Media

Placering: 2

Antal ansatte: 65

Firma adresse: Bülowsgade 68, 2. sal, 8000 Aarhus

Region: Midtjylland

Website: https://www.web2media.dk/