STEM PÅ DETTE SUNDE INITIATIV

Orbicon A/S (Hovedstaden)

Orbit by Orbicon

I januar 2019 lancerede vi i Orbicon, som en kickstart af vores nye strategi, trivselskampagnen Orbit for alle ansatte i ind- og udland. Som rådgivende ingeniørfirma er medarbejderne vores vigtigste ressource for at kunne skabe gode resultater, og et af de strategiske indsatsområder i vores nye strategi er netop medarbejderne.

Orbit er et digitalt kampagnekoncept udviklet specifikt for at skabe sundhed, trivsel og arbejdsglæde, og målet med kampagnen var at styrke vores fællesskab, motivation og glæde ved at arbejde i Orbicon. Over otte uger blev deltagerne gjort opmærksomme på deres gode vaner og udfordret på de dårlige. Og samtidig blev de del af et stort fælles projekt med kolleger fra hele virksomheden. I alt deltog 4 lande og 11 lokationer fordelt på 45 hold.

Kampagnen startede med et kick-off, hvor medarbejderne blev inviteret til at høre mere om, hvad der skulle ske. Der blev sendt flotte postkort og brochurer rundt for at motivere så mange som muligt til at deltage. Når en deltager tilmeldte sig, skulle deltageren udfylde et online sundhedstjek, der gav et resultat i form af en bodyage og et personligt pointmål for egen deltagelse i Orbit. Løftet til deltageren var, at såfremt det lykkedes at nå pointmålet gennemsnitligt gennem kampagnen, så ville deltageren komme igennem kampagnen med flotte resultater i form af en bedre trivsel. Pointene blev indsamlet og rapporteret dagligt via Orbit app og website.

I løbet af kampagnens otte uger blev pointsystemet og de enkelte parametre aktiveret i ugetemaer med fokus på forskellige sunde udfordringer. Deltagerne kom således rundt om alle de muligheder, som dagligdagen indeholder, i forhold til at blive sundere. Slutteligt gennemførte deltagerne et afsluttende sundhedstjek og fik personlige resultater samt diplom. Vindere blev kåret, både i form af hold- og individuelle indsatser, og hele forløbet blev afsluttet med en formidabel fest.

Effekten

Hele 93% af medarbejderne valgte at deltage aktivt i kampagnen og 74% gennemførte hele kampagnen og det afsluttende sundhedstjek. Som gennemsnit havde deltagerne vundet 5,7 sunde bodyage år på de otte uger, hvilket svarer til en return on investment på 37 dages levetid for hver dag investeret. Desuden rapporterede 64% bedre søvn, 37% mindre stress, 44% færre smerter i hverdagen og 78% sundere kost.

Udover de sunde resultater gav kampagnen også medarbejderne i Orbicon noget sjovt at snakke om, noget at grine af og konkurrere om, og der blev flittigt delt billeder og historier. Der blev lavet 4.982 sociale opslag under kampagnen og de fik i alt 11.221 likes. Effekten af dette kunne måles på, at 81% rapporterede, at det positivt havde påvirket deres fællesskab, og 73% rapporterede øget arbejdsglæde.

Forskellige tiltag som fx en løbeklub og et fodboldfirmahold er også blevet etableret, og det bliver spændende at se, om de sunde vaner stadig lever, når vi følger op om et år.

Orbicon A/S (Hovedstaden)

Placering: 4

Antal ansatte: 266

Firma adresse: Linnés Allé 2, 2630 Taastrup

Region: Hovedstaden

Website: http://www.orbicon.dk