Vi går for fællesskabet – ikke for skridtene
For første gang i KAB-fællesskabets historie, har vi deltaget i Tæl skridt kampagnen. Og hvorfor det? Fordi året 2021 er startskuddet på en rejse, hvor sundhed og trivsel skal gå hånd i hånd i en strategisk indsats. Deltagelsen i Tæl skridt kampagnen er derfor ikke `bare´ en sjov konkurrence medarbejderne i mellem. Deltagelsen er det første spadestik til et endnu sundere KAB-fællesskab.
Formålet med at deltage var at vise, hvordan sundhed, i form af bevægelse, kan være med til at styrke fællesskabet. For med det kommende sundhedsarbejde i KAB-fællesskabet, handler det i lige så høj grad om at styrke fællesskabet som at skabe sunde rammer på arbejdspladsen.
Og det lykkedes! Det blev til 37 hold med alt fra tre til 20 holddeltagere. Der var en bred deltagelse fra både den administrative del, som ejendomskontorer og driftsenhed. En væsentlig del i at det lykkedes var, at Direktionen valgte at finansiere deltagerprisen for alle uanset hvor i KAB-fællesskabet den enkelte var ansat. Der var altså ingen budgetter og lignende der var en barriere for det enkelte boligselskabs deltagelse. Det var tilgængeligt for alle at deltage.
Effekten
Og hvad har vi så opnået af effekt? Måske det er vigtigere at fortælle, hvad vi har skabt i løbet af de to uger som kampagnen varede.
Sjove snakke og smil på læben
Der er ikke nogen tvivl om, at Tæl skridt kampagnen har givet en masse sjove snakke og smil på læben på tværs af KAB-fællesskabet. Noget der ikke sker så tit i en organisation, der er opdelt i en administration og drifts enheder. Altså ikke, at der ikke er sjove snakke og smil på læben. Det sker bare ikke så ofte på tværs af funktioner og afdelinger grundet arbejdsdagenes forskellige udformninger.
Rum for andet end titler, arbejde og corona
For at skabe et rum hvor alle, uanset funktion og tilknytning til KAB-fællesskabet, kunne tale sammen om hverdagens skridt, blev der oprettet en Facebook og Teams gruppe. I begge grupper blev der flittigt, og helt uden opfordring, delt billeder fra medarbejdernes gåture. Og det både i form af smukke naturbilleder, billeder af familier der blev slæbt med på tur, kolleger der gik tur til den lokale bager og meget andet. Alle billeder blev liket med smileys, hjerter, fyrværkeri og kommenteret på kryds og tværs uanset titler. Og vigtigst, billederne gav anledning til at tale om andet end arbejde og corona og ikke mindst, vise nogle sider af os medarbejdere som vi typisk ikke ser i en arbejdsmæssig kontekst. Der opstod snakke blandt kolleger der slet ikke kendte hinanden, hvilket sjældent sker i så stor en organisation.
En meget engageret og synlig direktion
Også direktionen var meget engagerede og gjorde en dyd ud af at gå en masse skridt. Alle i direktionen gjorde i det hele taget meget ud af at tale om konkurrencen i forbindelse med fællesmøder både før, under og efter kampagnen, på en sjov og rummelig måde. Direktionen var også dommere i forbindelse med nogle af KAB’s interne konkurrencer. Eksempelvis kårede KAB’s administrerende direktør Jens Elmelund holdet med det bedste holdnavn ligesom Økonomidirektør Mikkel Boel kårede kampagnens holdkaptajn.
Vores helt egen playliste
Under kampagnens to uger, var der flere små konkurrencer. En af konkurrencerne var at byde ind med en sang hvor der indgik gå, går, walk, walking eller lignende. Det resulterede i KAB’s helt egen playliste `KAB tæller skridt´, som en medarbejder var smart at oprette på baggrund af de sange alle havde budt ind med. Så nu har vi vores helt egen playliste som vi kan gå til ved næste kampagne til september. Måske den endda kan spilles til en firmafest når vi en dag må holde det igen.
Fællesskab og ikke skridt
Selvom konkurrenceelementet har været omdrejningspunktet under hele kampagnen, handlede konkurrencerne ikke kun om antal skridt. For det vigtige her var ikke hvor mange skridt vi hver især gik, men det at vi deltog i en aktivitet hvor fokus var på fællesskabet. Præmierne var ofte rettet mod hele holdet i form af en social aktivitet som en gåtur til en isbod eller flødeboller til holdet over en hyggestund. Igen var fokus ikke på sundhed i form af kost og motion men sundhed i en meget bredere forstand, som også inkluderer den mentale sundhed.
KAB-fællesskabet
Placering: 4
Antal ansatte: 212
Firma adresse: Vester Voldgade 17
Region: Hovedstaden