4 ugers "4Everhealthy" konkurrence for Nestlé Danmarks medarbejdere (kontor i København og fabrik i Rønnede)
4Everhealthy blev igangsat for tredje gang i februar 2019 af vores nordiske sundhedsprogram hos Nestlé: NCouragers. NCouragers er Nestlé Nordens sundhedsprogram, der stræber på at skabe glade og sunde medarbejdere, ud fra det udgangspunkt at glæde og sundhed ikke blot handler om hvorvidt der er fravær af sygdomme, men i lige så høj grad om vores fysiske, mentale og sociale velbefindende. Vi, NCouragers mener, at dette fokus er nødvendigt både i og uden for arbejdstiden.
4Everhealthy konkurrencen havde til formål at omfavne de forskellige tilgange til sundhed, som alle mennesker har. Derfor skabte vi to hovedgrupper, som medarbejderne kunne melde sig ind (i 5-personers teams): Fit Fight Focus & Balanced Lifestyle grupperne. I alt tilmeldte 170 personer sig: 135 fra Københavnskontoret og 35 fra Rønnede-fabrikken.
Konkurrencens primære formål var at skabe et fællesskab om dét, som hver enkelt person mener gør dem glade og sunde. Derfor tog konkurrencen ikke kun afsæt i kropsvægt og forbedring af den, men havde nærmere fokus på vores individuelle opfattelse af glæde og sundhed. Ved at skabe en konkurrence, der tilgodeser og giver point for alle områder af sundhed og glæde, blev der pludselig plads til ALLE ”typer” medarbejdere: dem der har interesse i at forbedre deres stressniveau, dem der vil forbedre deres kondition, dem der vil være aktiv i eller uden for arbejdstiden, dem der vil socialisere sig og samarbejde med sine kolleger, dem der vil tabe sig/blive stærkere, dem der vil spise sundere, dem der vil glæde sine kolleager osv. osv.
– I konkurrencen kunne man derfor få point for at give sine kolleger komplimenter, at tage trappen i stedet for elevatoren, at have kødfrie måltider, at hente en kop kaffe for en kollega, at undgå usunde snacks, at spise en god solid morgenmad, at bevæge sig (og alle minutter talte), at stå op på arbejdet i stedet for at sidde ned og meget mere!
Da holdene blev dannet og inddelt i de to hovedgrupper, skulle holdene ”kæmpe” imod hinanden, men kun inden for deres hovedgruppe. Dette gjorde de ved at indtaste forskellige oplysninger ind på en app på dagligt plan, som opgjorde holdets samlede points. Her blev alle hold (både FitFightFocus og BalancedLifeStyle) målt på deres søvn, madindtag, snacking (slik), rygning, deres deltagelse i NCouragers’ daglige aktiviteter og antal timer stående. Adskilt for de to var, at holdene på FitFightFocus også blev målt på deres mængde og intensitet af fysisk aktivitet, mens BalancedLifeStyle-holdene blev målt på deres fokus på deres mentale pauser og deres komplimenter til kolleger.
Både før og efter kunne medarbejderne komme til en vejning samt vejledning, og kunne således vælge at bruge dette som motivation eller ej, men dog var det ”kun” holdenes point indtastet i appen, der afgjorde vinderne.
Undervejs i konkurrencen var der ugentlige opdateringsmails fra NCouragers-medlemmerne, motivationskonkurrencer og andre initiativer for at holde gejsten oppe. Vi havde blandt andet en mindfullness uge med workshops samt præsentationer af vigtigheden af at tage mentale pauser. I en anden uge var der fokus på ernæring, og der blev blandt andet kommunikeret, hvor simpelt vi kan få vores daglige vitaminer. En tredje uge var der fokus på fysisk aktivitet, og hvordan vi skaber bevægelse på arbejdspladsen og vigtigheden af dette. Den fjerde uge var der fokus på teamwork og dét at løfte opgaver i hold og derigennem motivere hinanden.
Effekten
Medarbejderne var meget glade for at deltage i en konkurrence som denne og var glade for at konkurrencen omfavnede bredt. Specielt fordi konkurrencer typisk har sit primære fokus på motion og mad og ikke så meget andet.
Af de 39 medarbejdere, der kom både til før og efter vejning, blev der i gennemsnit tabt 0,8 kilo og 1,2 år i Body Age pr. person. Konkurrencen var for nogle, en tydelig motivator for at skabe forandringer der også resulterede i vægttab, muskelforøgelse, forbedring af fedtmasse, BMI osv.
Medarbejderne blev motiveret til at stå op mere i løbet af en arbejdsdag. Nogle grupper sad aldrig ned i arbejdstiden, mens konkurrencen forløb, men stod op, selv til frokosten. Oplevelsen af at kunne arbejde stående blev for mange en ny og sund måde at arbejde på.
Medarbejderne fik et tættere socialt sammenhold: Medarbejdere på tværs af og i samme afdelinger fik et sammenhold, som ellers ikke eksisterede.
Medarbejderne blev motiveret til at være mere aktiv i løbet af en arbejdsdag: At deltage i sundhedsprogrammets daglige aktiviteter gav point til holdet i konkurrencen og flere kolleger blev opmærksom på det fornuftige i at have aktive pauser.
Medarbejderne fik fokus på deres kost og blev opmærksomme på hvordan de spiser og hvor meget.
Medarbejderne blev gjort opmærksom på forskellige måder at være ‘sund og glad’ på – og blev motiveret til at fortsætte.
Nestlé (Kontor og Fabrik)
Placering: 2
Antal ansatte: 365
Firma adresse: Nestlé
Region: Hovedstaden
Website: https://www.nestle.dk/