I'm possible - Toyota Team Challenge
Toyota er olympisk og paralympisk toppartner på verdensplan. I Danmark udmønter det sig i et tæt partnerskab med Danmarks Idrætsforbund, Team Danmark og Parasport Danmark. Omdrejningspunktet i forbindelse med partnerskabet for Toyota i Danmark er, at intet er umuligt, hvis troen og viljen er der. Toyota er selv i gang med kæmpe transformation fra at være traditionel bilproducent til at blive innovativ producent og udbyder af mobilitet. En transformation, som kunne synes umulig, men ikke med den rette tro og det rette fokus. På samme måde ønsker vi gennem sport og eliteatleter at inspirere og motivere den danske befolkning til at forfølge deres individuelle ”umulige” mål og derigennem blive den bedste udgave af sig selv.
Som led i det olympiske partnerskab og det grundlæggende budskab om at blive den bedste udgave af sig selv søsatte vi i Toyota-organisationen i Danmark i februar 2019 sundhedskampagnen Toyota Team Challenge 2019 for 340 medarbejdere placeret over hele landet fra kontorfolk på hovedkontoret i Søborg til sælgere og mekanikere hos forhandlere og på værksteder.
Selve kampagnen strakte sig over 7 uger og foregik digitalt både via email, på web og vigtigst af alt via en specielt udviklet Toyota Team Challenge app. Her skulle man dagligt rapportere om, hvad man havde spist og drukket, dyrket af motion, udført af bæredygtige handlinger og evt. hvad man var taknemlig for den pågældende dag. Alt sammen hjulpet på vej af en ernæringsfysiolog, motivator og fysiolog fra Team Danmark, som både kunne inspirere og motivere og i et digital forum løbende svare på spørgsmål fra medarbejderne.
De 340 deltagende medarbejdere skulle først gennemføre et digital sundhedstjek for at få deres aktuelle bodyage og personlige pointmål for kampagnen. Løftet til hver enkelt medarbejder inden kampagnestart var, at såfremt man holdt sit pointindeks i 100 procent eller bedre, så kunne man ikke undgå at blive en sundere udgave af sig selv.
Medarbejderne konkurrerede både individuelt, men blev også delt op i 41 hold, som konkurrerede mod hinanden – både i en samlet stilling samt i forskellige uge-konkurrencer. Hver uge bød på et nyt tema, der var relateret til noget kendt for medarbejderne. Uge 2 var fx Toyota Mirai uge. Toyota Mirai er en brintbil, der slet ikke forurener og kun udleder vand, mens den kører. Så her var fokus på at samle færrest minuspoint. Ugen efter var Toyota Supra uge. Toyota Supra er en lynhurtig og potent sportsvogn, og i Supra-ugen handlede det om at skrue op for motionen og samle flest motionspoint. Ugetemaerne var med til at motivere medarbejderne med begreber, som de kunne relatere til i forvejen.
Udover den daglige rapportering var det muligt at uploade billeder, like og kommentere både på eget hold og på tværs af hold. Det var både med til at motivere og ikke mindst underholde undervejs i kampagneugerne.
Til sidst skulle alle deltagere gennemføre endnu et digitalt sundhedstjek, hvor hver enkelt fik en tilbagemelding med sit nye bodyage samt et diplom som synligt bevis på at have gennemført Toyota Team Challenge 2019.
Afslutningsvis blev der holdt et award show på hovedkontoret i Søborg. Showet blev streamet live på Facebook, så alle medarbejdere rundt omkring i landet kunne følge med. Her blev både kåret de bedste individuelle præstationer som fx færrest minuspoint, bedste hold, flest opsparede bodyage år, flest motionspoint, flest sunde hovedmåltider, mindfulness og søvn samt flest likes og kommentarer for at motivere sine kolleger og uddelt et hav af priser.
Effekten
Sundhedskampagnen var en kæmpe succes. 81 procent af medarbejderne gennemførte hele kampagnen og det afsluttende digitale sundhedstjek. Der blev godt nok spist 6.111 snacks og drukket 23.398 kopper kaffe af de deltagende medarbejdere under kampagnen. Men som følge af de mange nye og sundere vaner og sammenlagt hele 971.003 minutters motion optjente medarbejderne under de syv ugers sundhedskampagne 1.862 bodyage år – svarende til 6,7 år pr. deltager. Med andre ord fik hver medarbejder for hver eneste dag i sundhedskampagnen 49 dage retur.
Medarbejderne over hele landet oprettede lokale motionshold lige fra løbehold torsdag morgen, spinning-timer efter arbejde, gå-ture efter frokosten og meget andet. Kampagnen sluttede lige før påske i april 2019 og de forskellige motionshold rundt omkring i landet er heldigvis stadig meget aktive.
Toyota i Danmark
Placering: 9
Antal ansatte: 2000
Firma adresse: Dynamovej 10, 2860 Søborg
Region: Hovedstaden
Website: http://toyota.dk
Flere ideer fra Syddanmark
Keolis – Helsinge
Motion tilpasset den enkelt medarbejder
Lån & Spar
Bank I Bevægelse - Projekt Forebyggelse af smerter
Nestlé (Kontor og Fabrik)
4 ugers "4Everhealthy" konkurrence for Nestlé Danmarks medarbejdere (kontor i København og fabrik i Rønnede)