Sammen om Trivsel
I 2024 har vi ved Markman Telemarketing A/S lanceret et ambitiøst initiativ kaldet “Sammen om Trivsel” for at fremme trivsel og arbejdsglæde. Initiativet er centreret om vores egenudviklet trivselsbog, der er designet til at hjælpe os med at forstå og forbedre vores mentale sundhed.
Initiativets Hovedaktiviteter
Trivselsbogen:
– Bogen er udformet som en kalender med månedlige fokustemaer, der alle har indflydelse på vores trivsel. De udvalgte temaer i bogen er “Find dit why”, “Feedback er en gave”, “Personlig Power”, ”Den gode kollega” og “Arbejdsglæde”.
– Uge for uge kan vi logge vores oplevelser og refleksioner om, hvordan ugen er gået, og hvilke faktorer der har påvirket vores trivsel – positivt såvel som negativt.
– Vi kan definere et fokus for ugen og evaluere på dagen, ugen og/eller måneden – ud fra et smileybarometer.
– Bogen anvendes aktivt i vores 1:1-samtaler, hvor alle sammen med nærmeste leder afkoder mønstre og reflekterer over elementer, der hhv. øger og mindsker trivsel og The Mental Load.
Video-peptalks:
– Hver måned kickstartes med en video-peptalk, som uploades på vores intranet. Disse videoer indeholder tips og tricks til at arbejde proaktivt med månedens tema, og de er designet til at inspirere og motivere – og til at sikre et kontinuerligt fokus.
Hvor og Hvornår:
– Initiativet er en fysisk bog, der kan bruges både på arbejdspladsen i Aalborg og hjemme.
– Projektet blev startet i januar 2024 og løber henover hele året.
Målgruppe:
– Initiativet er målrettet alle i virksomheden uanset placering i organisationen. Målet er at skabe en inkluderende og engagerende atmosfære, hvor alle føler sig set og hørt.
Motivation af Medarbejdere:
– For at motivere alle til at engagere sig, har vi hentet inspiration fra populære SoMe-influencere, der beskæftiger sig med selvudvikling og mental sundhed. Dette sikrer, at materialet er relaterbart og anvendeligt i vores daglige liv.
– Ved at bruge en dagbogsmetode, som mange er bekendt med, gør vi det let at integrere værktøjerne i hverdagen – uden at det føles for teoretisk eller virkelighedsfjernt.
– Ved hjælp af de månedlige peptalks og løbende aktivitet på vores intranet, sørger for vi at holde bogen i live og nudge os til at bruge den aktivt i løbet af dagen/ugen.
Ledelsens Rolle:
– Ledelsen har spillet en central rolle i udviklingen af trivselsbogen og de tilhørende aktiviteter. De har sørget for at indarbejde input fra medarbejdere og eksterne eksperter for at skabe et relevant og værdifuldt redskab.
– Vores tilgang har været at skabe noget, der både er teoretisk velfunderet, praktisk og brugbart, så alle kan få gavn af det.
Ledelsen står bag de månedlige peptalk-videoer – og deler ligesom alle andre i virksomheden løbende små historier og erfaringer fra egen brug af bogen på intranet-kanalen ”Sammen om Trivsel”.
Baggrund
Hos Markman Telemarketing A/S har vi altid haft fokus på medarbejdertrivsel og arbejdsglæde på arbejdspladsen. I løbet af de seneste år har vi dog bemærket en stigende interesse og behov for at arbejde mere målrettet med den mentale sundhed og personlige udvikling. Dette skabte grundlaget for vores initiativ “Sammen om Trivsel”.
Med initiativet har vi ønsket at skabe et miljø, hvor vi aktivt og struktureret arbejder med vores trivsel for at forebygge stress og mistrivsel – og fremme et stærkere fællesskab.
Der er ingen tvivl om, at medarbejdere der føler sig anerkendt, har en højere arbejdsglæde, en stærkere tilknytning til arbejdspladsen og samtidig er mere produktive og engagerede. Trivselsbogen fungerer som et værktøj til at fremme disse elementer.
Trivselsbogen er et udtryk for vores engagement i at støtte medarbejderne og sikre, at vi alle har de bedste forudsætninger for at trives både professionelt og personligt.
Effekten
Projektet strækker sig over hele 2024. men vi har allerede oplevet et positiv output af initiativet. Vi oplever en indvirkning på kollegasammenholdet, et lavere sygefravær samt et øget fokus på at forstå og forbedre den mentale sundhed.
Vi oplever, at initiativet har forbedret den mentale sundhed og psykologiske tryghed. Medarbejderne tør dele deres meninger og bekymringer på en anden måde, fordi de netop har haft et sted at gøre af dem. Især i travle perioder kan vi se, at værktøjet har haft en positiv indvirkning, idet alle føler sig set, hørt og støttet. I og med bogen er bygget op som en dagbog, er det muligt at kigge tilbage, se og følge en udvikling samt spotte tendenser, der skaber større indsigt i trivslen, og hvad der påvirker den.
Den mest synlige gevinst må dog klart være et kollektivt dalende sygefravær i første halvår af 2024, hvor vi p.t. ligger på 4 % mod 7 % sidste år på samme tid. Dertil kommer den direkte effekt på performance, hvor vi ligeledes har set en positiv effekt af den øgede mentale trivsel.
Vi oplever desuden en enorm opmærksomhed fra erhvervslivet, kunder og netværk i forhold til bogen, da flere har rakt ud og været nysgerrige på baggrund af vores LinkedIn-opslag. Dette bekræfter os i at initiativet kan leve og have sin berettigelse hos mange andre også.
Markman Telemarketing
Placering: 1
Antal ansatte: 45
Firma adresse: Sofiendalsvej 70
Region: Nordjylland
Website: https://markmantelemarketing.dk/