STEM PÅ DETTE SUNDE INITIATIV

Schur

Tæl Skridt

 Det gjorde vi inden kampagnen startede.
Vi var med første gang i januar 2022, hvor jeg søgte på sundhed på arbejdspladser, hvor jeg så kom ind på Dansk Firmaidræts hjemmeside og faldt over Tæl Skridt kampagnen. Det var 3 dage før kampagnestart. Her skrev jeg så ud via vores interne kommunikationsplatform, at man kunne tilmelde sig via et link. Efter 3 dage havde 116 tilmeldt sig, og jeg fik oprettet holdene via SammenholdsID’et. Holdene er inddelt primært afdelingsvis. Vi har været med i alle 3 kampagner, og det via vores interne kommunikationsplatform tilmeldinger sker. Lederne går selv med og går med sammen med deres afdeling.
I forbindelse med vores 175 års jubilæum i 2021 fik vi anlagt en gå-sti rundt om vores fabrik – simpelthen til at motivere og opfordre til mere bevægelse i løbet af arbejdsdagen. Gåturen tager 10 minutter, og man kan vælge at bruge den både til pausegåture eller som mødeform. Når der er Tæl Skridt kampagne, eller når vejret er godt, så benyttes denne gå-sti ekstra meget.

Det gjorde vi under kampagnen.

Eftersom vi havde oprettet os under et SammenholdsID, kan vi lave intern dyst mellem holdene. Vi kan kommunikere via vores intrasystem, og her kommer alle billeder og konkurrencer op:

  • fotokonkurrence
  • hvem kommer bedst fra start (1 dag)
  • hvem der får flest kolleger med ud på en gåtur – hertil tage et billede
  • Hvem der kommer på den mest kreative idé til at få skridt på kontoen – dokumenteres med et billede
  • hvem kan komme på den sjoveste rute – tegn med GPS
  • hvem kommer tættest på x antal skridt en bestemt dag

Og så udtrækker vi blandt de flittige indtastere små præmier – netop for at få folk til tasterne hver dag. Af præmier kan nævnes: madbilletter, biobilletter, krus, termoflasker, nøglekæder, æske chokolade mv. Vi forsøger undervejs i kampagnen at have præmier, der understøtter det sociale og kollegiale. Når kampagne er slut, så er der kåringer omkring hvilke hold, der har gået mest. Her er præmierne; gourmetmiddag til vinderholdet, 2. pladsen – en varm ret og 3. pladsen – salat. Der har også været biobilletter, hvor holdet kan gøre noget socialt sammen. Jeg oplyser ligeledes alle, hvordan stillingen har været for alle holdene på kommunikationsplatformen.

Baggrund

Se herover.

Effekten

Kampagnen giver mere bevægelse, smil, sammenhold og fællesskab. Den har haft kæmpe betydning for bevægelsesapparatet – jeg arbejder som fysioterapeut og kan se der bliver færre skavanker på bevægelsesapparatet såsom rygproblemer, hovedpine, skulder og nakkeproblemer. Mine kolleger har fået det fysisk bedre. På det mentale plan – få en aktivpause fra computeren, komme ud og få noget lys og luft.
Man gør plads til grin og fællesskab i en ellers travl hverdag. Ledelsen bakker op omkring trivsel og sundhed, og her passer Tæl skridt kampagnen godt ind.

Schur

Antal ansatte: 300

Firma adresse: J W Schurs Vej 1, 8700 Horsens

Region: Midtjylland

Website: www.schur.com